Eerste les verpleegkunde in de immersive room: een geslaagde primeur

Op 6 december volgden studenten van de opleiding Verpleegkunde niveau 4 van het Talland College hun eerste les in de immersive room. Maar liefst 40 studenten uit 2 klassen oefenden reanimatievaardigheden in een levensechte, gesimuleerde omgeving.
Zowel studenten als docenten wilden vaardigheden oefenen in een realistische setting. Dit bereidt hen beter voor op echte situaties, zoals tijdens stages of onverwachte privéomstandigheden.
De casus: een fietsongeluk
De gesimuleerde situatie betrof een fietsongeluk op een voorrangsrotonde in de buurt van het Talland College. Studenten speelden de rol van toevallige voorbijgangers die eerste hulp moesten verlenen. Dankzij een 360-gradenfilm met realistische geluiden – ontwikkeld in samenwerking tussen een docent en de content creator van het innovatielab – beleefden studenten de situatie alsof ze er echt bij waren.
Reacties van studenten
De studenten waren enthousiast over de ervaring. Tijdens de evaluatie gaven ze aan hoe realistisch ze de omgeving vonden, inclusief details zoals passerende hondenbezitters, fietsers en auto’s. Ondanks deze afleidingen wisten ze zich goed te concentreren op de reanimatieoefening.
Een geslaagde les met toekomstperspectief
Deze succesvolle eerste les smaakt naar meer. Het gebruik van de immersive room opent nieuwe mogelijkheden voor de opleiding Verpleegkunde, waarbij studenten nog beter worden voorbereid op de praktijk.
Zelf aan de slag?
Wil je zelf lessen ontwikkelen in de immersive room, met omgevingen die echt bijdragen aan het leerproces van studenten? Neem contact op met het Innovatielab via innovatielab@talland.nl.